Zdrowe odżywianie.

Zbilansowana i pełna odżywczych składników dieta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Odpowiednia ilość składników odżywczych pomoże w utrzymaniu zdrowej i szczupłej sylwetki . Zdrowa dieta pomoże nam również w walce z różnymi chorobami., a także może być profilaktyką w ich zapobieganiu.

Jakie są uniwersalne zasady zdrowego żywienia?

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia jakiejkolwiek diety musi być konsultacja z dietetykiem lub lekarzem.

Ograniczmy do minimum bądź całkiem zrezygnujmy ze słodkich gazowanych napojów. Zamieńmy je na wodę. Należy spożywać dziennie minimum 2 litry czystej wody .Wspomaga ona wiele procesów zachodzących z naszym organizmie.

Kolejną ważną zasadą jest spożywanie posiłków o tej samej porze. Nie należy również najadać się przez pójściem spać. Posiłki należy spożywać w odpowiednich odstępach czasowych. Zamiast jeść dwa bardzo obfite posiłki dziennie zacznijmy spożywać ich więcej , za to w mniejszych ilościach.

Warzywa to podstawa zdrowej i zbilansowanej diety. Z nich właśnie możemy tworzyć podstawę do każdego dania. Są bardzo bogate w błonnik i składniki mineralne. Warzywa to prawdziwa bomba witaminowa.

REKLAMA:

Hermes

Drzwi Porta Warszawa w sklepie Hermes.

SEO alphabet

Skuteczne pozycjonowanie w SEO alphabet

Zrezygnujmy ze słodkich przekąsek . Zastępujmy je natomiast jogurtami naturalnymi, różnego rodzaju pestkami bez dodatku soli, a także sałatkami owocowymi.

Musimy ograniczyć smażone potrawy. Doskonałą alternatywą są dania gotowane lub pieczone. Olej lniany czy z pestek dyni niech zastąpi tak często wykorzystywany w naszych kuchniach olej rzepakowy czy słonecznikowy.

Zrezygnujmy z jedzenia jasnego pieczywa. Dużo zdrowsze i mniej kaloryczne jest  ciemne pieczywo wieloziarniste  wysokiej jakości.

Czytajmy składy na produktach spożywczych , aby uniknąć niezdrowych substancji takich jak sztuczne barwniki, konserwanty . Omijajmy Fast-foody wielkim łukiem. Skorzysta nasz organizm ,a i nasz portfel na tym znacznie zaoszczędzi. Posiłki przygotowujmy samodzielnie w domu unikając dań typu instant. Całkowicie wyrzućmy z naszej codziennej diety słone przekąski typu chipsy, paluszki czy popcorn. Nie będą nas kusiły kiedy ich po prostu nie kupimy.

Co na śniadanie?

Najważniejszym posiłkiem dnia jest śniadanie. Powinno być złożone z dużej ilości białka i cukrów złożonych. Nie zapominajmy o owocach. Skromniejszy obiad i  jeszcze mniejsza kolacja to zdrowy nawyk żywieniowy. Posiłki spożywaj co 3 -4 godziny .W ciągu doby powinniśmy spożyć ich od 4 do 5. Ostatni z nich powinien zostać skonsumowany nie później niż 3 godziny przed pójściem spać. Osoby spożywające 1 do 2 posiłków obfitych w ciągu dnia częściej padają ofiarą otyłości czy cukrzycy niż osoby  jedzące więcej posiłków w mniejszych ilościach.   Prawdą jest, że jemy oczami dlatego im bardzie zróżnicowany posiłek tym smaczniejszy i zdrowszy. Dobierajmy odpowiednio składniki.

Przy zdrowej diecie powinno się znacznie ograniczyć spożycie czerwonego mięsa ora przetworzonych produktów mięsnych. Zamiast tego częściej sięgajmy po nasiona strączkowe , jaja oraz tak zdrowe ryby.

Nabiał jest bardzo istotnym składnikiem prawidłowej diety . Codziennie spożywajmy jogurty lub kefir albo pijmy 2 szklanki mleka dziennie. Dzięki temu  nasza dieta będzie bogata w jakże potrzebny naszemu organizmowi wapń oraz witaminy z grupy B , A oraz magnez i kwas foliowy. Równocześnie te produkty są dosyć nisko kaloryczne.

Błonnik

Ważne jest spożywanie dużej ilości błonnika . Znajdziemy go  w artykułach zbożowych najlepiej z pełnego przemiału. Błonnik reguluje pracę przewodu pokarmowego dając uczucie sytości zapobiega zaparciom, pomaga w utrzymaniu odpowiedniej masy ciała oraz zapobiega powstawaniu nowotworów jelita grubego.

Podsumowując.

Spożywaj regularne posiłki .Najlepiej od 4 do 5 co 3 godziny. Jedz dużo warzyw i owoców. Zrezygnuj z białego pieczywa na rzecz ciemnego pełnoziarnistego bogatego w błonnik. Jedz ryby , jaja, rośliny strączkowe i nabiał. Oleje zwierzęce zastąp olejami roślinnymi. .Unikaj cukru i słodyczy. Ograni sól. Zioła też dają potrawom znakomity smak. Pij minimum 1,5 litra wody dziennie zamiast napojów gazowanych. Ogranicz do minimum spożycie alkoholu.

W całej tej zdrowej diecie nie może zabraknąć aktywności ruchowej. Spacer czy wchodzenie po schodach korzystnie wpłyną na Twoje zdrowie i pomogą w uniknięciu nadwagi , otyłości i wielu chorób cywilizacyjnych.

Aby zdrowo żyć musimy zdrowo się odżywiać i korzystać z jak największej aktywności ruchowej!!!